Kawin Mårtensson

Senior associate
kawin.martensson@kompassadvokat.se

OM KAWIN

Kawin biträder försäkringsföretag och företag inom finansiell sektor med försäkringsrättsliga frågor. Han arbetar även med dataskydd och personuppgifter samt avtalsrätt och bolagsrätt, särskilt med anknytning till försäkring.

Kawin har lång erfarenhet av försäkringsområdet och har förutom erfarenhet av liv- och pensionsjuridiken, även arbetat på skadeförsäkringsbolag, advokatbyrå och Finansinspektionen. Han har hjälpt till att implementera nya regelverk (t.ex. om försäkringsdistribution, IDD, och dataskydd, GDPR), speciellt hur reglerna påverkar digitalisering av traditionella försäkringstjänster. Som anställd bolagsjurist har han även arbetat med tjänstepensionsreglerna, IORP II, och andra regelverk som påverkar verksamheten, t.ex. reglerna om hållbara finanser och aktieägares rättigheter. Under tiden på Finansinspektionen deltog Kawin i arbetet med att fastställa praxis och tillsynsrutiner för Solvens II-regelverket.

Kawin har särskild erfarenhet av att utreda regulatoriska frågeställningar inom finansiell sektor, både i rollen som jurist på Finansinspektionen och som advokat/bolagsjurist. Som advokat och bolagsjurist har han hanterat allehanda frågor som uppkommer inom försäkringsverksamheten, t.ex. vad avser samarbeten, avtal och outsourcing, produkter, villkor och informationsgivning samt försäljning, distribution och rådgivning.

Kawin har tidigare erfarenhet av tvister och processer, företrädesvis med försäkringsanknytning. Han har löpande hanterat försäkringsskador inom främst företagsansvar och regresser. Han har även omfattande erfarenhet av sjö- och transportbranschen och av att hantera avtal och skador inom det området.

ERFARENHET

2019 – Senior associate, Kompass Advokat